
Retusasztal, avagy az összes képszerkesztő program őse
Új szerzeménnyel bővült a Hajdúsági Múzeum gyűjteménye: Csontos Kálmán fényképészmester retusáló asztalával.
A fényképésznél. – Megtörtént eset–
Beállított a héten Brodszkyhoz egy baka a szeretőjével. A baka igen gernyedt, sovány, akár csak a szájából lógó virzsiniai-szivar, a szeretője pedig olyan pampuska-képű konyhanimfa, amilyen legtöbb van a világon. Amondja a baka:
- Hát izé, Boroczki úr (így) – azé gyüttünk izé, hogy vegyen rólunk képet.
- Kérem tessék leülni, – felelte a fotográfus.
- Hanem izé, azt akarom mondani Bodoczki úr, hogy engöm izé vastagabbra fössön, a Julit pedig meg izé vékonyabbra, osztég a Julinak izé két szemet csináljon, meg izé mögvakút az egyikre, nekem meg bajuszt csináljon nagyot és izé hegyeset.
Miként felelt meg a fotográfus a feladatnak még nem tudjuk.
Garabonciás, 1887. 45. sz. november 6. 363.o.
Anno a retusálás (negatív és pozitív) az egyik legfontosabb kelléke volt a szakfényképezésnek. A retusálás alatt a felvételi lemez hibáinak javítását és a közönség által megkívánt korrekciókat értették.
„A retus feladata elsősorban azon hibákat kijavítani, melyeket az optikai gép és fényerő lemez által előállított képen az objektív, a kémiai szerek és a világítás együttes hatása előidézett; másodsorban pedig (s ezt a közönség hiúsága követeli meg) az egyén idomainak hiányosságait enyhíteni, s ezáltal a képet tetszetőssé tenni. Az elsővel tartozunk magunknak, … a másodikkal pedig tartozunk a közönségnek” (Halász Ágost, 1887.)
Retusáló asztal
Kézben tartott lemezt retusálni nem lehet, így a munka a retusáló asztalon zajlott. A retusasztal egy ferdén feltámasztható állvány változtatható munkafelületi szöggel, melyben a középső keret tartotta az üvegnegatívot. A keret alaplapjában megfelelően elhelyezett tükörrel vagy fehér kartonnal irányították a negatívra az átvilágító fénynyalábot (néha beépített oldalsó függönyökkel vagy egy darab szövettel, megakadályozták, hogy a fény a fentről a negatívra ragyogjon).
A fényképészeti retusnál megkülönböztetünk negatív (lemez) és pozitív (másolat vagy papír) retust. A negatív retus történhet a réteges és az üvegoldalon, vagy mind a kettőn egyszerre. Alkalmazása kiterjed bizonyos részek elfedésére, illetve eltávolítására. Ahhoz, hogy megfelelő képet (másolatot) kaphassunk, legelőször negatívunkat kellett „rendbehozni”.
A felrakás vagy ceruzarajzzal vagy festékfedéssel történt. Ahhoz, hogy a ceruza a negatívon fogjon, felületét mattoleinnel gyengén bevonták, miáltal egy érdesebb felületet nyertek. A rajzoláshoz hegyes ceruzát használtak (minél puhább a ceruza, annál könnyebben és gyorsabban fed, de szemcséi nagyobbak, míg a kemény ceruza fedése kisebb, de finomabb szemcséjű).
Ha a restusálandó terület nagy volt, akkor a ceruzafedés helyett festéshez folyamodtak (legalkalmasabb a jóminőségű kínai tus vizesoldata volt), ami megint nagy gyakorlatot követelt. Apró, átlátszó pontok fedése, amelyek portól vagy hívásnál a lemezre tapadt légbuboréktól származtak, hegyes nedves ecsettel történt (a fedés akkor volt jó, amikor színe a környezet árnyalatával egyezett).
A felrakásnál már nehezebb volt bizonyos részletek vagy helyek eltávolítása, ami hántolással történt megfelelően kiképzett hántolókéssel.
Arcképretusnál csak a kirívó hibákat távolították el, a szemhéjak alatt gyakran látható mély árnyékokat – amelyek javarészt a derítetlen felső világítástól eredtek – ceruzával kicsit fedték.
Nagyon érdekes a régi negatívok megfigyelésekor olyan beavatkozásokat keresni, amelyeket valószínűleg ilyen retusáló asztalokon végeztek.
Horváth Tamás
fényképész